12-06-2024
Door Carla Radstaat
"Hoe voer je een goed verzuimgesprek?"
Carla Radstaat is verzuimspecialist binnen de Pro Persona Groep, een organisatie die zich richt op het bieden van gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg. Ze is ingevlogen omdat het verzuim hoog is en er niemand was die de Wet verbetering poortwachter tot in de details kent. “Er werken meer dan 4.000 mensen bij onze organisatie, op verschillende locaties. Verzuim is een taak die ligt bij de zorgmanagers, zij zijn onze casemanagers. Bij McCourse kregen ze handvatten en tools om de verzuimgesprekken effectief te voeren.”
Maatwerk
Tijdens het oriënterende gesprek met directeur en trainer Mardou Hollenbach, voelde het meteen goed. “We hebben onze wensen aangegeven: we willen graag dat de zorgmanagers bedreven worden in het voeren van het goede verzuimgesprek. Hoe kom je onder de waterlijn van de ijsberg en niet alleen bij het topje? Het voorstel van Mardou was meteen goed, hier kunnen we wat mee. De opzet en inhoud sluiten goed aan bij ons doel.”
Een prettige training
28 zorgmanagers en leidinggevende van de locatie Nijmegen namen deel aan de training, drie groepen van ± acht personen. “Door mijn opleiding ben ik zelf al getraind maar ik ben wel aanwezig geweest. Ik vond het een hele prettige training. Mardou geeft duidelijke uitleg over hoe je zo’n gesprek kunt aanvliegen, waarschuwt voor de valkuilen, neemt de tijd voor interactie en deelnemers kunnen al hun vragen stellen. Dat was het ochtendprogramma. ’s Middags kon iedereen de opgedane kennis toepassen door te oefenen met een acteur.”
Aangenaam verrast
“Tijdens de oefengesprekken speelde de acteur de verzuimende medewerker. Diverse emoties passeerden de revue: iemand die in tranen was, een medewerker die heel boos werd, vervolgens iemand die heel erg op zichzelf gericht was. En ook een in zichzelf gekeerd persoon, bij wie je moeilijk informatie los kreeg. Hoe ga je als zorgmanager om met al die verschillende emoties en situaties? Dat kon op deze manier goed geoefend worden. Het was bijzonder om mijn collega’s in actie te zien komen. Dat heeft me aangenaam verrast.”
Toepassen in de praktijk
Inmiddels is het een paar maanden geleden dat de zorgmanagers getraind zijn. “Ik zie in de praktijk dat iedereen er goed mee aan de slag is gegaan. De verkregen handvatten en tools worden zeker toegepast. Ik ben echt trots op de zorgmanagers, waar ze toe in staat zijn. Ze moeten veel ballen in de lucht houden en daar is verzuim er een van. De zorgmanagers kunnen echt verder met deze training. We gaan hier dan ook een vervolg aan geven.”
Evaluatie en opfrisdag
Dat vervolg bestaat uit een evaluatie met alle deelnemers en een opfrisdag. “We willen toch kunnen monitoren en ervoor zorgen dat de kennis op peil blijft.” Carla ziet bovendien mogelijkheden bij andere vestigingen. “Op locatie Eden gaan we McCourse ook introduceren. Het is een intensieve dag waar zorgmanagers veel kunnen leren. Uiteindelijk hopen wij dat door de goede verzuimgesprekken het verzuimpercentage gaat dalen. We maken nu kleine stappen, maar ze worden wel gezet. De flow is er, dus dan komt het zeker goed.”